مهاجرت به سوئد

سوئد کشوری است در شمال اروپا در شبه‌ جزیره اسکاندیناوی. این کشور از غرب با کشور نروژ، از شمال شرق با کشور فنلاند، از شرق با خلیج بوتنی، از جنوب شرق با دریای بالتیک و از جنوب غرب با کشور دانمارک همسایه ‌است.سوئد یکی از کشورهای اروپایی و حوزه شنگن میباشد که شاید به جرات میتوان گفت که از بهترین کشورهای جهان میباشد همچنین شهروندان سوئد از لحاظ کیفیت زندگی در سطح بالایی قرار دارند که این موارد باعث افزایش تقاضا برای دریافت اقامت و مهاجرت به سوئد شده است.سوئد با مساحتی بیش از 450 هزار کیلومتر مربع، چهارمین کشور بزرگ اروپا از نظر مساحت می ‌باشد.به محض دریافت کارت اقامت سوئد می توانید از مزایای شهروندان اروپایی همچون استفاده از بیمه، افتتاح حساب در بانک های معتبر بین المللی، خرید ملک و وام بانکی، تسهیلات دانشگاهی و خدمات درمانی بهره مند شوید. همچنین درخواست دریافت ویزا برای کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا و انگلیس برای دارندگان اقامت اروپا به سهولت انجام می شود.بنا بر قوانین مهاجرتی کشور سوئد، افرادی با سابقه مدیریت یک تجارت شخصی و یا مدیریت شرکتی با دارا بودن حداقل 50 درصد از سهام آن، در صورتی که توانایی برقراری ارتباط و انجام امور تجاری به زبان سوئدی یا انگلیسی را دارا باشند، با داشتن برخی شرایط دیگر می توانند اقامت دائم سوئد را برای خود و خانواده خود دریافت نمایند.

تحصیل در سوئد

سوئد کشوری است که تحصیل در آن تا سال 2011 به صورت رایگان بود اما از سال 2011 به بعد تحصیل در آنیا هزینه هایی همراه می باشد.تحصیل در کشور سوئد مانند دیگر کشورهای اروپا در مقاطع لیسانس ، فوق لیسانس و دکترا امکان پذیر می باشد اما در مقطع لیسانس در تمامی دانشگاه های دولتی این کشور ، تدریس به صورت زبان سوئدی می باشد .بنابراین افراد برای تحصیل در این مقطع می بایست به زبان سوئدی مسلط باشند. اما از مقطع لیسانس به بالا ، اکثر رشته ها در دانشگاه های کشور سوئد به صورت زبان انگلیسی نیز تدریس می شود . بنابراین یکی از ملزومات ورود به این مقاطع داشتن مدرک زبان انگلیسی می باشد.همچنین دوره های تحصیل در سوئد همانند سایر کشور های اروپایی  می باشد بنابراین لیسانس در کشور سوئد چهار سال و فوق لیسانس دو سال و دکترا پنج سال می باشد.دوره لیسانس در سوئد 4 ساله میباشد و معمولا به زبان سوئدی برگزار میشود و شاید داشتن مدرک زبان سوئدی برای دانشجویان کار دشواری باشد و به همین دلیل پذیرش در دوره لیسانس شاید زیاد منطقی به نظر نمیرسد.­­­

این امکان وجود دارد که فردی که برای تحصیل در سوئد اقدام می نماید و ویزا نیز اخذ می کند ، می تواند برای همراهان خود نیز برای اخذ ویزا اقدام نماید و در این مورد هیچ مانع قانونی وجود نخواهد داشت اما در کشور سوئد اخذ ویزای همراه صد در صد نخواهد بود.

گرفتن اقامت دائم کشور سوئد

 

سوئد کشوری است در شمال اروپا در شبه‌ جزیره اسکاندیناوی. این کشور از غرب با کشور نروژ، از شمال شرق با کشور فنلاند، از شرق با خلیج بوتنی، از جنوب شرق با دریای بالتیک و از جنوب غرب با کشور دانمارک همسایه ‌است.

سوئد با مساحتی بیش از 450 هزار کیلومتر مربع، چهارمین کشور بزرگ اروپا از نظر مساحت می ‌باشد. سوئدی ‌ها جز شهروندانی در جهان هستند که از کیفیت بالای زندگی برخوردار می باشند. نرخ بیکاری آن پایین است و اقتصاد آن بر پایه مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری ‌ها استوار است. تورم در این کشور حدود 4 درصد است.

 

با دریافت اقامت اروپا از طریق سوئد، از مزایای شهروندی سوئد و اتحادیه اروپا برخوردار خواهید شد و خواهید توانست در کل کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه شینگن سفر نموده و یا به کار، تحصیل و زندگی بپردازید. به محض دریافت کارت اقامت سوئد می توانید از مزایای شهروندان اروپایی همچون استفاده از بیمه، افتتاح حساب در بانک های معتبر بین المللی، خرید ملک و وام بانکی، تسهیلات دانشگاهی و خدمات درمانی بهره مند شوید. همچنین درخواست دریافت ویزا برای کشورهای آمریکا، کانادا ، استرالیا و انگلیس برای دارندگان اقامت اروپا به سهولت انجام می شود.

بنا بر قوانین مهاجرتی کشور سوئد، افرادی با سابقه مدیریت یک تجارت شخصی و یا مدیریت شرکتی با دارا بودن حداقل 50 درصد از سهام آن، در صورتی که توانایی برقراری ارتباط و انجام امور تجاری به زبان سوئدی یا انگلیسی را دارا باشند، با داشتن شرایط زیر می توانند اقامت دائم سوئد را برای خود و خانواده خود دریافت نمایند:

•    داشتن طرح کاری (Business Plan) مناسب و اخذ تائیدیه از اداره مهاجرت سوئد

•    دارا بودن مبلغی حدودا بین 65 هزار تا 130 هزار دلار در یک حساب بانکی خارج از ایران

•    دارا بودن مبالغ زیر در حساب بانکی خارج یا داخل ایران برای تامین مخارج زندگی طی 2 سال در سوئد:

برای فرد متقاضی 26 هزار دلار

برای همسر 13 هزار دلار

برای فرزندان زیر 18 سال 6500 دلار

در صورت احراز شرایط فوق از طرف اداره مهاجرت سوئد، به فرد متقاضی و خانواده وی، اقامت 2 ساله سوئد اعطا می گردد. در صورتی که فرد متقاضی طی مدت این 2 سال طبق Business plan تائید شده عمل کند و با ثبت شرکت در سوئد اقدام به اجرایی کردن آن کند، به آنها اقامت دائم سوئد اعطا خواهد شد.

سوالات متداول

•    اگر تجارت پس از 2 سال به سود دهی لازم برسد، اقامت دائم به فرد و خانواده وی اعطا خواهد شد؟

بله، در صورت تامین مخارج زندگی پس از 2 سال از طریق تجارت، پرداخت به موقع مالیات و نداشتن جرایم کیفری، اقامت دائم اعطا خواهد شد.

•    منظور از خانواده چه کسانی هستند؟

همسر و فرزندان زیر 18 سال

•    حداقل مدت اعتبار گذرنامه ایرانی فرد متقاضی و همراهان، جهت اقدام برای این روش مهاجرتی چقدر باید باشد؟

2 سال

•    شرایط تائید Business Plan مورد اشاره چیست؟

- نشان دهد که پس از ثبت شرکت، حداقل بخشی از کالا یا خدمات تولید یا ارائه شده، در سوئد به فروش یا ارائه خواهند رسید.

- نشان دهد که پس از 2 سال، این تجارت به حداقل سود دهی لازم برای تامین مخارج زندگی فرد متقاضی و افراد تحت تکفلش خواهد رسید.

- نشان دهد که حداقل 50 درصد مدیریت و مالکیت تجارت مورد نظر در اختیار فرد متقاضی خواهد بود.

•    حداقل سرمایه لازم در هنگام ثبت شرکت چقدر است؟

مبلغ 6500 دلار در هنگام ثبت شرکت باید به حساب شرکت واریز شود

راههای مهاجرت به سوئد

تحصیل در سوئد

 

دانشگاه های سوئد همواره یکی از پرتقاضاترین مراکز تحصیل در میان دانشجویان بین المللی بوده است. سطح علمی و کیفیت بالا افراد بسیاری را از سراسر دنیا برای تحصیل به این کشور می کشاند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه تحصیل در سوئد مراجعه فرمایید.

 

دیدار از خویشاوندان و دوستان

 

علاوه بر بستگان درجه یک، حتی دوستان قدیمی و خویشاوندان دور هم می توانند شانس اخذ این ویزا را داشته باشند . تصمیم گیری در رابطه با درخواست ویزا توسط سفارت انجام می شود و داشتن شغل مناسب ، حساب بانکی ، اسناد مالکیت و مسافرت قبلی به سوئد یا سایرکشورهای اروپایی می تواند تاثیرگذار باشد. در حقیقت اثبات این مسئله که شما در ایران دلایل فراوانی برای بازگشت دارید در تایید ویزای شما اثر مثبت خواهد داشت.

 

ویزای اقامتی (از طریق همسر یا والدین)

 

افرادی که همسرشان اقامت یا تابعیت سوئد را داشته باشد و نیز فرزندانی با سنی کمتر از 18 سال داشته باشند در صورتی که یکی از والدین آنها در سوئد باشد می توانند در خواست اقامت نمایند.

 

ویزای کار در کشور سوئد

 

ویزای کار به علاقمندان کار در کشورسوئد با شرایط ویژه تعلق خواهد گرفت. با توجه به وضعیتی که در اتحادیه اروپا وجود دارد ، این نوع کشورها همانند کشور سوئد ، شغل هایی را که احتیاج به نیروی کار برای آنها دارند ، مدت 3 ماه در سوئد آگهی می کنند و بعد از آن نیز سه ماه در اتحادیه اروپا آگهی می کنند و اگر نیروی مورد نیاز خود را برای آن کار نیافتند ، نیروی مهاجر خارجی را می پذیرند. در نتیجه پیدا کردن کار و اخذ اقامت در کشور سوئد دشوار به نظر می رسد.

 

 شایان ذکر است که امکان کاریابی برای متقاضیان تنها پس از مطالعه رزومه کاری شخص مقدور است.

 

در این صورت با استفاده از ویزای کار اشخاص می توانند در کشور سوئد پس از 3 و یا 4 سال کار و پرداخت مالیات کار خود به کشور سوئد برای اقامت دائم خود اقدام نمایند.

 

اما اکنون بهترین راه برای کار در کشور سوئد این می باشد که همانند سایر کشور های اروپایی اشخاص پس از اتمام تحصیل در کشور سوئد برای ویزای کاری سوئد اقدام نمایند. یعنی در ابتدا با ویزای تحصیلی وارد کشور سوئد شوند و بعد از اتمام تحصیل در این کشور به دنبال  کار بگردند و بعد از یافتن کار در کشور سوئد برای تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری اقدام نمایند.

 

در خصوص یافتن کار در سوئد شایان به ذکر است که سوئد به دنبال نیرو های متخصص می باشد و در بعضی از رشته ها در حال حاضر دارای بحران نیروی کار می باشد البته چنان که به عرضتان رسید، یافتن کار در سوئد چندان ساده نیست و نیاز به تخصص ویژه دارد.

 

کار کردن در سوئد مسبب اخذ اقامت سوئد است البته پس از چهار سال ! بدین معنا که در صورت پیدا کردن کار در سوئد و پرداخت مالیات ،فرد پس از چهار سال قادر به اخذ اقامت می باشد.

 

سفر تجاری و شرکت در کنفرانس

 

برای اخذ این نوع ویزا مهم ترین موضوع داشتن دعوتنامه ای از شرکت سوئدی است که نام فرد دعوت شده و زمان اقامت و تعداد روزهای مورد نیاز در سوئد را معین نماید. هم چنین معرفی نامه به زبان انگلیسی از شرکت ایرانی که دارای اسم و مشخصات شخص دعوت شونده شاغل در آن شرکت و سمت شغلی و علت دیدار از شرکت سوئدی در آن ذکر شده باشد.

درباره کشور سوئد

موقعیت جغرافیایی سوئد

سوئد کشوری است زیبا در شمال اروپا در شبه جزیره اسکاندیناوی. از غرب با کشور نروژ، از شمال شرق با کشور فنلاند، از شرق با خلیج بوتنیا، از جنوب شرقی با دریای بالتیک و از جنوب غربی با کشور دانمارک همسایه‌ است. نام این کشور در فارسی از نام آن در زبان فرانسوی (Suède) گرفته شده‌است. پایتخت این کشور شهر استکهلم است. سوئد با مساحت ۴۴۹٬۹۶۴کیلومترمربع،سومین کشوربزرگ اروپا، از نظر مساحت می‌باشد.

 

جمعیت سوئد

 

 جمعیت سوئد بیش از ۹٫۲میلیون نفر،است که تقریباً۷٫۹میلیون نفرآن را سوئدی‌ها تشکیل می‌دهند. این کشوربا تعداد ۲۰نفردرهر کیلومترمربع ازتراکم  جمعیتی پایینی برخوردار است که بیشتر این جمعیت نیز در جنوب سوئد مستقر هستند البته شایان ذکر است که آب و هوای سوئد در شمال این کشور خیلی مناسب نیست و یکی از علت هایی که مردم زیادی در جنوب سوئد زندگی میکنند همین بهتر بودن آب و هوا در جنوب سوئد در مقایسه با شمال سوئد است  . هم چنین بیش از ۸۵٪مردم سوئد درناحیه شهری زندگی می‌کنند. مردم سوئد به ظاهر آراسته و خوش پوش بودن مشهورند.

 

نوع حکومت سوئد

 

کشور سوئد از حکومت مشروطه برخوردار بوده و دولت به شکل پارلمانی اداره می‌گردد. پادشاه در این کشور مقامی تشریفاتی است و کشور توسط نخست وزیر اداره می‌شود.

 

سوئد در حال حاضر یکی از بهترین کشورهای جهان در باب رفاه اجتماعی محسوب می شود و از جمله کشور هایی است که افراد زیادی در باب آن مشتاق هستند .

 

هزینه زندگی در سوئد :

 

یکی از نکاتی که در باب سوئد بسیار اهمیت دارد این است که هزینه زندگی در سوئد نسبتا بالا است زیرا مردم سوئد از توان اقتصادی بالایی برخوردارند و البته هزینه زندگی در سوئد در هر شهری ممکن است با دیگر شهر ها متفاوت باشد اما یک زندگی نرمال برای دونفر معمولا شامل هزینه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار در استکهلم میباشد ، به این معنا که اگر شما بخواهید در سوئد زندگی کنید و در استکهلم باشید و فقط دو نفر باشید حد اقل یک زندگی نرمال برای شما ۲۵۰۰ دلار میباشد اما یک نفر با ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار زندگی نرمال خواهد کرد ، البته شما میتوانید در ماه با مقدار کمتر هم دوام بیاورید اما زندگی سخت تری خواهید داشت و همچنین شما میتوانید در سوئد بیشتر هم هزینه کنید که این بستگی به شکل زندگی شما دارد. لطفا دقت بفرمایید که معمولا مردم عزیز ما در مورد مهاجرت در سوئد یا زندگی در سوئد این تصور را دارند که سوئد خیلی کشور ارزانی است و هزینه ها در سوئد خیلی پایین است در حالی اینکه اینطور نیست و با توجه به آمار های اقتصادی سوئد کشوری نسبتا گران در اروپا محسوب میشود .

 

مردم سوئد :

 

یکی از نکاتی که شما باید راجع به سوئد بدانید این است که این کشور از رفاه اجتماعی بالایی برخوردار است اما شکل زندگی در سوئد و آب و هوای آن غالبا در روحیه مردم سوئد تاثیر گذار بوده و مردم سوئد مردمی معمولا دیر جوش محسوب میشوند ، البته این مردم بسیار صادق و مهربان هستند اما در کل روحیه اینها به نقل اکثر عزیزان که در سوئد بوده اند روحیه سرد ی است و خیلی دیر به اشخاص نزدیک میشوند ، هرچند اکثرا بعد از دوستی ، دوستان خوب و مهربانی هستند .

 

همچنان که در بالا نیز به عرض رسید مردم شیک پوشی هستند (غالبا) ، البته در سال های اخیر درصد بالایی از کشور سوئد به سمت سنین بالا گراییده است.

 

کسانی که به سوئد مراجعه می نمایند باید این نکته را در نظر بگیرند که علیرغم سیستم مالی قوی و رفاه اجتماعی بالا در سوئد ، شرایط آب و هوای سرد و روحیه دیر جوش مردم در سوئد گاها زندگی در سوئد را برای مهاجرین تازه وارد سخت می نماید .

 

با توجه به این که تحصیل در سوئد از سال 2011 به بعد از حالت رایگان خارج شده است ، تحصیل در سوئد سالی 10 تا 12 هزاردلار هزینه  دربردارد و هم چنین هزینه های زندگی شامل مسکن، خوابگاه ، خوراک و.... سالی 8 تا 10 هزار دلار می باشد.

 

ولی با توجه به اینکه کشور سوئد در دسته کشور هایی می باشد که ازرفاه اجتمایی بالایی برخوردار است ، سالانه افراد بسیاری خواهان مهاجرت به کشور سوئد می باشند. اما افرادی که به همراه تحصیل و یا مستقل از آن موفق به یافتن کار در این کشور می شوند با استفاده از حقوق و مزایای آن کار می توانند حدود نصف یا یک سوم هزینه های زندگی خود را پوشش دهند.

 

در خصوص ویزای کار یا سرمایه گذاری، لازم به ذکر است که کلا هزینه زندگی یک نفر در سوئد حدود مبلغ فوق الذکر است اما هزینه زندگی یک خانواده سه یا چهار نفره حداقل مبلغ 1600 تا 1700 دلار می باشد.

 

گفتنی است کشور سوئد از لحاظ رفاه اجتماعی جزء بهترین کشورهای اروپایی است که حتی به کسانی که اقامت دائم در این کشور دارند حقوق بازنشستگی و شرایط مناسب جهت ادامه ی زندگی در سوئد را ارائه می کند.

 

تحصیل در سوئد

تحصیل در کشور سوئد درمقطع دکتری :

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد می توانند با ارائه مدارکی که اخذ نموده ند و با داشتن شرایطی خاص در مقطع دکتری کشور سوئد بورس تحصیلی دریافت کنند.

 

تحصیلات در مقطع دکتری در کشور سوئد دو حالت دارد.

 

1-     تحصیل به صورت رایگان که کل دوره تحصیل چهار سال می باشد و حدود هشت میلیون تومان هزینه دارد که در این دوره دانشجو حقوق از دانشگاه دریافت نمی کند.

 

2-     تحصیل با اخذ حقوق از دانشگاه:

 

در این دوره مبلغی حدود 8 تا 10 میلیون تومان حقوق دریافت می کند. با توجه به این که کشور سوئد از لحاظ رنکینگ دانشگاه ها در سطح خوبی قرار دارد، به شما متقاضان عزیز این پیشنهاد را می کنیم که در مورد این کشور و تحصیلاتش تحقیق نمایید. کشور سوئد با توجه به این که یکی ازکشورهایی می باشد که از حیث رفاه اجتماعی بین سه کشور اول دنیاست، تحصیلات و اخذ اقامت در این کشور بسیار ایده آل است.

 

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد می توانند برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری با داشتن شرایط ذیل اقدام نمایند:

 

1.   معدل Grade A

 

2.   مقاله ISI

 

3.    IELTS 7

 

در برخی رشته ها مانند : رشته های مالی،علوم اقتصادی،رشته های حوزه مدیریت گذراندن   GRE و یا GMAT الزامی است.

 

کسانی که قصد ادامه تحصیل در سوئد در مقطع دکتری را دارند،  باید پروپوزال کاملی ارائه دهند که شامل : طرح، هزینه و مدت زمان آن می باشد. شروع مقطع دکتری در کشور سوئد زمان مشخصی ندارد این بستگی به استاد راهنما دارد.

 

لازم به ذکر است که امکان تعلق گرفتن بورس در دوره دکترا برای متقاضیانی که شرایط آن را دارا می باشند وجود دارد و شرایط آن بدین گونه است که استاد راهنما در دانشگاه مورد نظر می بایست شرایط شما را تایید کند و معیارهایی را مد نظر خواهد داشت همانند دانشگاهی که در آن فوق لیسانس را گذرانده اید ، معدل فوق لیسانس ، مدرک زبان و... با توجه به درجه مدارک مورد نیاز می توانید برای اخذ بورس تحصیلی اقدام نمایید.

 

در کشور سوئد این امکان وجود دارد که فردی که برای تحصیل اقدام می نماید و ویزا  اخذ می کند ، می تواند برای همراهان خود نیز، برای اخذ ویزا اقدام نماید و در این مورد هیچ مانع قانونی وجود نخواهد داشت . اما در کشور سوئد اخذ ویزای همراه صد در صد نخواهد بود. در ضمن مفهوم همراه از نظر حقوقی شامل همسر و فرزندان می باشد.

 

در ضمن از جمله مواردی که باید در باب مهاجرت تحصیلی در نظر داشته باشید ، ذکر این نکته است که برای فراگیری زبان سوئدی در کشور سوئد این امکان وجود دارد که برای کالج های زبان سوئدی اقدام نمایید و زبان سوئدی را در کشور سوئد فرا گیرید اما لازم به ذکر است که ویزای کالج زبان کشور سوئد صد در صد نخواهد بود و بهتر است متقاضی علاوه بر پذیرش کالج زبان ، پذیرش دانشگاه را نیز داشته باشد و همزمان با هم برای ویزا اقدام نماید.

 

همزمان با تحصیل در سوئد، افراد اجازه کارقانونی به صورت نیمه وقت را نیز خواهند داشت و این حق کار برای مثال در مقطع لیسانس 10 ساعت در هفته ، در مقطع فوق لیسانس 20 ساعت در هفته می باشد. برای تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری و یا تبدیل هر نوع ویزایی ، اگر افراد در کشور سوئد باشند ، برای انجام این کار حتما باید به کشور خود بازگردند.

 

البته بدیهی است که پیدا کردن کار در سوئد بسیار آسان تر از خارج از سوئد می باشد لذا به دانشجویان توصیه می گردد پس از تحصیل قبل از مراجعت شغل مناسب خویش را جست و جو و عقد قرارداد کار کنند و پس از مراجعت تنها جهت ویزای کار اقدام مقتضی را به عمل رسانند.

 

چگونگی تحصیل اتباع افغانی در سوئد :

 

برای این که شرایط تحصیل اتباع افغانی در سوئد را توضیح دهیم باید بگوییم که سوئد  با همه دانشجویان خارجی و به خصوص خارج از اتحایه اروپا به یک نحو برخورد میکند و شیوه برخورد با اتباع ایرانی و افغانی  و سوئدی یکسان میباشد . این موضوع بدین مفهوم است که اگر شخصی افغانی داری دیپلم در کشور خود باشد و نامه اشتغال به تحصیل از یکی از دانشگاه های کشور خود را ارائه دهد میتواند جهت ثبت نام دوره زبان در دانشگاه های سوئد اقدام نماید و یا اگر شخص .افغانی دارای مدرک معادل لیسانس از کشور خود باشد میتواند برای دوره فوق لیسانس برای کشور سوئد اقدام نماید.

 

حال اگر شخص افغانی در ایران باشد و دارای دیپلم از ایران باشد و برای این که بخواهد برای دوره زبان در کشورسوئد اقدام نماید چه باید بکند؟

 

یکی از طرق این است که در ایران در یکی از دانشگاه ها ثبت نام کند و بعد از گذراندن یک ترم و گرفتن نامه اشتغال به تحصیل برای سوئد اقدام نماید . پس ابتدا شرایط تحصیل در ایران را برای اتباع خارجی توضیح میدهیم.

 

کلیه اتباع خارجی مقیم کشور که مایل به شرکت در دوره کارشناسی پیوسته بدون آزمون میباشند باید دارای شرایطی به شرح زیر باشند:

 

1- ثبت‌نام اتباع خارجی مقیم ایران منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی یا شناسایی معتبر زیر می‌باشد:

 

-دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.

 

-گذرنامه‌ای که دارای پروانه اقامت با اعتبار حداقل شش ماهه باشد.

 

-کارت هویت ویژه اتباع خارجی صادره از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور دارای اعتبار در سال جاری.

 

-برگ خروج از کشور مدت‌دار صادره از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.

 

-کارت آمایش مرحله هفتم صادره از سوی اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.

 

-فقط اتباع غیر ایرانی مقیم که از مدارس رسمی داخل کشور جمهوری اسلامی ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند مجاز به شرکت در این دوره می‌باشند.

 

2-  شرط معدل : دارا بودن معدل کل سه ساله متوسطه حداقل 14 از 20 برای داوطلبان نظام جدید و داشتن همین معدل در کارنامه دیپلم برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه.

 

تبصره : در صورت مغایرت معدل اعلام شده به مرکز آزمون با معدل مندرج در مدرک تحصیلی پذیرفته‌شدگان خارجی در مقاطع مختلف تحصیلی مطابق مقررات در خصوص این افراد اقدام خواهد شد.

 

3- اتباع خارجی پذیرفته شده در هر یک از رشته‌های تحصیلی منحصراً می‌بایست واجد شرایط و ضوابط اعلام شده از سوی مرکز آزمون باشند و محل تحصیل خود را با توجه به شرایط و ضوابط مربوط و رعایت مناطق ممنوعه در هنگام تعیین رشته انتخاب نموده باشند در غیر این صورت قبولی آنان منتفی تلقی گردیده و از ثبت‌نام و ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل می‌آید.

 

تذکر مهم : شرکت اتباع خارجی در رشته‌های ذیل ممنوع می‌باشد :

 

         1- فیزیک - اتمی.

 

         2- فیزیک –هسته‌ای.

 

         3- مهندسی هسته‌ای (کلیه گرایش‌ها)

 

         4- مهندسی فناوری اطلاعات (کلیه گرایش‌ها)

 

         5- مهندسی هوا فضا (کلیه گرایش‌ها)

 

         6- مهندسی شیمی(کلیه گرایش‌ها)

 

         7- مدیریت و کمیسر دریایی.

 

         8- هوا فضا –هواپیما «کاردانی.

 

         9- کاردان فنی برق –الکترونیک هواپیما.

 

         10- مخابرات هواپیما.

 

         11- کاردان فنی برق –الکترونیک دریایی.

 

         12- کاردان فنی برق –مخابرات دریایی