ویزای سوئد و انواع آن

رَوادید یا ویزا (به انگلیسی: visa) به مدرکی گفته می‌شود که می‌تواند به اشخاصی اعطا گردد که درخواست اخذ اجازه برای گذر از جایی یا ورود به آن را دارند. معمولاً روادید بصورت برچسب یا مهر بر روی کاغذهای مربوطه در سند هویتی اشخاص، چسبانده یا زده می‌شود.

ویزای شینگن مجوزی است که با داشتن آن می‌توان در مدت کوتاهی به سوئد و سایر کشورهای عضو پیمان شینگن سفر کرد. این ویزا می‌تواند به منظور ملاقات اقوام و دوستان، سفر توریستی، حضور در کنفرانس و یا بازدید کاری باشد. کلیه شهروندان خارج اروپا برای سفر به سوئد به ویزا نیاز دارند.

موارد عمومی برای دریافت هر نوع از ویزا در سوئد عبارت است از:

  - پاسپورت معتبر که حداقل 3 ماه به انقضای آن باقی‌مانده باشد.

  - پول کافی برای زندگی و مسافرت برگشت به کشور خود.(کشور سوئد این مبلغ را 40 یورو معادل 370 کرون برای هر روز در نظر گرفته است.) البته این مبلغ در صورتی که فرد در منزل اقوام خود در سوئد اقامت داشته باشد و یا برخی عوامل دیگر قابل کاهش است.

  - بیمه مسافرتی

 سوالات ضروری که هنگام درخواست ویزا باید به آنها پاسخ دهید:

   *چرا می‌خواهید از سوئد بازدید کنید؟

   *چه مدت مایل به ماندن در سوئد هستید؟

   *هزینه‌های سفر شما چگونه تامین خواهد شد؟

   *چه پاسپورتی دارید و چه مدت معتبر است؟

   *پس از بازدید از سوئد به کدام کشور سفر خواهید کرد؟

   *آیا شما اجازه سفر به کشور مقصد (پس از خروج از سوئد) را دارید؟

 انواع ویزای کوتاه مدت

   ویزای بازدید اقوام و دوستان

   بازدید کنفرانس و کاری

   بازدید جهت درمان پزشکی

 بازدید کنفرانس و کاری

برای درخواست ویزای بازدید کنفرانس، شرکت مربوطه یا مرجعی که کنفرانس را برقرار می کند باید دعوتنامه(نامه) مربوط به کنفرانس و یا جلسه(مصاحبه) کاری را برای شخص ارسال کند. دعوتنامه باید حاوی اطلاعاتی در مورد متقاضی باشد:

   مشخصات فردی

   علت دیدار از سوئد

   مدت زمان بازدید از سوئد

   چه کسی تامین هزینه‌های متقاضی را در سوئد برعهده خواهد داشت

 سفر به منظور درمان پزشکی

اگر هدف از سفر به سوئد درمان پزشکی است باید فرم ویژه‌ای موسوم به برگ ضمیمه “سی” نیز تکمیل شده و همراه درخواست ویزا تحویل سفارت شود. همچنین یک گواهی پزشکی نیز باید از سوئد ارائه شود که نشان دهد چه زمانی قرار است متقاضی در سوئد تحت درمان پزشکی قرار گیرد و چه درمانی قرار است انجام گیرد. به‌علاوه باید یک گواهی پزشکی صادره از کشور محل سکونت ارائه شود که نشان دهد شخص متقاضی نمی‌تواند در آن کشور تحت درمان مذکور قرار گیرد.همچنین باید نشان داده شود برای درمان گفته شده و مراقبت‌های احتمالی پس از آن در سوئد سپرده مالی وجود دارد.

 هزینه صدور ویزا

تسلیم تقاضای ویزا به یک کنسولگری یا سفارت سوئد برای اغلب متقاضایان 60 یورو (حدود 550 کرون سوئد) هزینه دارد. این مبلغ در صورت عدم دریافت ویزا مسترد نخواهد شد.

افراد مبری از پرداخت هزینه

افراد زیر بطور کامل از پرداخت هزینه معاف هستند:

– کودکان کمتر از شش سال

– دانش آموزان, دانشجویان و دانشجویان محقق (محققان بشرط آنکه هدف آنها از سفر انجام تحقیقات علمی باشد. همچنین آموزگارانی که با آنها همراه هستند مشروط بر آنکه هدف از سفر آنان تحصیل یا آموزش باشد)

– خویشاوندان یک تبعه کشورهای اتحادیه اروپا به اضافه نروژ، ایسلند، لیختن اشتاین و سوئیس نیز از پرداخت هر گونه هزینه برای تقاضای ویزای خود معاف هستند. این متقاضیان باید نوعی گواهی مبنی بر اثبات پیوند زناشویی یا قرابت خانوادگی ارائه کنند. افراد زیر بعنوان خویشاوند محسوب می شوند:

  زوج, زوجه و همزی
  فرزندان کمتر از 21 سال یا فرزندان بزرگتری که برای تامین معاش وابسته به والدین خود هستند
  والدینی که از لحاظ مالی به فرزندان خود در سوئد وابسته هستند
 


مرجع تصمیم گیرنده در مورد ویزا

در اغلب موارد نمایندگی سوئد در خارج از کشور پس از انجام کنترل‌هایی با سایر کشورهای منطقه شینگن تصمیم گیری می کند. اگر نمایندگی سوئد در خارج از کشور در مورد تصمیم گیری در مورد تقاضانامه نامطمئن باشد آن را برای اتخاذ تصمیم به اداره مهاجرت در سوئد خواهد فرستاد.

مدت زمان صدور ویزا

زمان صدور ویزا معمولا دو هفته است ولی سفارت سوئد در هر کشور بسته به فشار کاری و دیگر مسائل ممکن است متفاوت باشد. اداره مهاجرت توصیه می‌کند جهت اطمینان از دریافت به موقع ویزا باید درخواست، حداقل دو ماه قبل از سفر به سفارت و یا کنسولگری سوئد ارائه شود. طی تعطیلات تابستانی و از ماه جولای تا آگوست این مدت ممکن است طولانی‌تر باشد.

تمدید ویزا

اداره مهاجرت به جای تمدید ویزا، اجازه اقامت جدید برای دیدار از خویشاوندان صادر می‌کند که هزینه آن 1000 کرون برای بزرگسال و 500 کرون برای کودکان زیر 18 سال است.

شکایت از تصمیم رد تقاضای ویزا

فقط خویشاوندان یک تبعه اتحادیه اروپا و همچنین خویشاوندان یک تبعه منطقه همکاری‌های اقتصادی اروپا (ئی اس اس) به اضافه سوئیس می توانند نسبت به رد درخواست ویزا به اداره مهاجرت اعتراض کنند و فقط تصمیم صادره از سوی اداره مهاجرت قابل اعتراض است. اعتراضنامه توسط دادگاه مهاجرت مورد رسیدگی قرار می گیرد. افراد مشروح زیر خویشاوند محسوب می شوند:

   زوج, زوجه و همزی
   فرزندان کمتر از 21 سال یا فرزندان بزرگتری که برای تامین معاش وابسته به والدین خود هستند
   والدینی که از لحاظ مالی به فرزندان خود در سوئد وابسته هستند
سایر افراد نمی توانند نسبت به رد درخواست ویزا اعتراض کنند. تنها راه این است که تقاضای جدیدی را ارائه کنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.